Wat is Salsa?

Salsa, het Spaanse woord voor saus, is een verzamelnaam voor een aantal uit het Caribisch gebied komende dans-/muziekstijlen. Denk hierbij aan Son, Merengue, Bachata en Cha-Cha-Cha Cubana. Veel mensen verwarren Salsa met Son, de bekendste Salsamuziekstijl. Van alle Salsa-achtige muziek wordt beweerd dat de uitbundige heupbeweging in bordelen is ontstaan; de dames probeerden dansend de heren te verleiden, vooral door zwoel met hun heupen te zwaaien.

De oorsprong van Son-muziek (of Salsa) ligt in Cuba. Daar ontstond een saus met verrassende ingrediënten. Spaanse volksmuziek werd vermengd met de opzwepende ritmes van de zwarte, oorspronkelijk als slaven uit Afrika geroofde, bevolking. Zo ontstond een eenvoudige, swingende muziekstijl. De bands waren meestal klein; een gitarist of pianist, een contra-bassist, een percussionist (zeg maar slagwerker), en een leadzanger of -zangeres.

 

Liefde en passie waren de favoriete onderwerpen die in de teksten werden bezongen. Vaak werd de zang van de leadzanger door de overige bandleden herhaald. Zo ontstond een soort vraag- en antwoordspel, geheel volgens Afrikaanse traditie. De melodieën en begeleidende akkoordenopbouw hebben dus een Europees karakter, het ritme en de samenzang hebben een Afrikaans karakter. Vooral voormalige slaven uit Ivoorkust en Angola hadden veel invloed op de Son. Opvallend is, hoe vrolijk en opgewekt de muziek klinkt, ondanks de moeilijke tijden die de slaven in Cuba moeten hebben gehad. Goede voorbeelden van de oorspronkelijke Son vind je op de cd’s van de Buena Vista Social Club, Ibrahim Ferrer en Compay Segundo.

Compay Segundo

Ook in de U.S.A. werden Europese - en Afrikaanse muziek vermengd. Daar ontstonden o.a. Blues en Jazz. Omdat veel Latino’s zich in de U.S.A. vestigden (vooral in Miami en New-York) ontstond er een tweede versmelting, namelijk die van de Jazz en de Son. Vooral de blazers (trompettisten, saxofonisten, e.d.) uit de Jazz werden aan de Son toegevoegd. De oorspronkelijk kleine Son-band werd groter en er ontstonden komplete orkesten. De ritmes werden sneller en gecompliceerder, o.a. door toevoeging van extra percussionisten. Ook werden de muziekinstrumenten geavanceerder; de contra-bas werd vervangen door de elektrisch versterkte basgitaar, de pianist ging over op een keyboard, de gitarist kocht een elektrische gitaar, enz., enz..

De dans die op de Son-muziek wordt toegepast, ontstond uiteraard ook in Cuba. Deze dans was niet erg ingewikkeld. In de U.S.A. werd de dansstijl echter gemengd met o.a. Rock & Roll en stijldansen. Vooral in dansscholen in Miami en New-York, waar de dans voornamelijk aan niet-Latino’s werd onderwezen, werden er steeds meer trucs en draaien toegevoegd. De klant moest tenslotte zo lang mogelijk worden vastgehouden. Deze ingewikkelder dansstijl ging als een golf van vernieuwing de wereld over, zo wordt zelfs in Japan op hoog nivo gedanst. Ook op Cuba werd de nieuwe Son met open armen ontvangen. “Dat kunnen wij ook”; zullen ze daar gedacht hebben, en er komen dan ook veel goede dansers uit Cuba. Toch zie je duidelijk verschil tussen de geschoolde- en niet geschoolde danser. Wie echt goed wil zijn moet oefenen, het liefst met een vaste danspartner.

Zowel voor het spelen van de muziek, als voor het dansen op de muziek is de telling van belang. De telling geeft immers de structuur van de muziek aan.

De Salsa is een 8/4 (achtkwarts) maat, dat wil zeggen, dat 1 maat muziek wordt verdeeld in 8 kleine stukjes. In die 8 stukjes wordt b.v. een zanglijn gezongen, een baslijn, een percussiepatroon, en/of een stukje pianobegeleiding gespeeld. De instrumenten houden de voor de Salsa specifieke patronen aan, die om de acht tellen, zij het met een variatie, worden herhaald. Een aantal (meestal 4 of 8) van die maten van 8 tellen vormen samen een intro, couplet, refrein, brug of ending. Eénvoudig gezegd: Salsa is opgebouwd uit blokjes van 8 tellen. De telling is dus als volgt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 1, 2, 3, enz, enz...

Bij het dansen zijn de 4e en 8e tel een rustmoment, d.w.z. dat men op dat moment niet stapt, maar even stilhoudt. De telling verandert hierdoor in 1, 2, 3, ., 5, 6, 7, ., 1, 2, 3, ., 5, 6, 7, ., 1, 2, 3, enz.. Voor de dames geldt, dat het inzetten van draaien meestal gebeurt op de 5e tel.

Soms wordt de telling omwille van de duidelijkheid veréénvoudigd tot 1, 2, 3, ., 1, 2, 3, ., 1, 2, 3, enz...

Tel12345678
HeerLRLRLR
DameRLRLRL

Basisstappen: (L=links, R=rechts)

De Merengue is een mix van Spaanse Fanfare (marsmuziek) en Afrikaanse ritmes. De oorsprong van de Merengue is moeilijk te achterhalen. Verschillende landen beweren de Merengue te hebben “uitgevonden”, maar dictator Trujillo maakte de Merengue de nationale dans van de Dominicaanse Republiek. Hij gebruikte de dans voor politieke doeleinden. Hoewel de Dominicaanse Republiek nu een democratie is, is de Merengue nog steeds een sterk onderdeel van de Dominicaanse identiteit.Qua voetenwerk is de Merengue een makkelijke dans om te leren.

De telling van de merengue is éénvoudig. Het betreft hier een simpele 2/4 (2 kwarts) maat. De telling is dan ook 1, 2, 1, 2, 1, 2, enz... Op iedere tel maak je een stap.

Tel12121212
HeerLRLRLRLR
DameRLRLRLRL

De Bachata is een echte Dominicaanse dans, die internationaal steeds meer wordt gewaardeerd. Het is samen met Son- en Merenguemuziek het belangrijkste exportprodukt van de Dominicaanse republiek. De dans is moeilijker dan de Merengue, maar makkelijker dan Salsa of Zouk/Lambada.

De Bachata is een 8/4 (achtkwarts) maat. Telling: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 1, 2, 3, enz... Op tel 1, 2 en 3 wordt gestapt, op tel 4 volgt er een tikje met de voet, op tel 5, 6 en 7 wordt gestapt, op tel 8 wordt er weer een tikje met de voet gegeven. Veréénvoudigde telling; 1, 2, 3, tik, 1, 2, 3, tik, enz..

Tel12345678
HeerLRLR TIKRLRL TIK
DameRLRL TIKLRLR TIK

De Cha-Cha-Cha Cubana is natuurlijk Cubaans, en sterk verwant aan de Son. De stijl is in de jaren 50 ontstaan. Hoewel de telling, “feel” en timing verschillen, zorgt de verwantschap ervoor, dat alle Son-danscombinaties in principe ook op Cha-Cha-Cha-muziek kunnen worden toegepast. In tegenstelling met de stijldans-Cha-Cha-Cha is de Cubaanse Cha-Cha-Cha wat losser en speelser. Het ritme is redelijk gecompliceerd, maar makkelijk te leren als je al ervaring hebt met Salsa.

De Cha-Cha-Cha Cubana is een 8/4 (achtkwarts) maat. In de Cha-Cha-Cha Cubana begint men op de 2e tel te dansen. De rustmomenten die nu op de 1e e de 5e tel vallen, worden nu echter opgevuld met 2 kleine, snelle pasjes, waarbij ook de halve tel (de & ) wordt benut. Telling: 2, 3, cha-cha-cha, 6, 7, cha-cha-cha. Veréénvoudigde telling: 2, 3, cha-cha-cha, 2, 3, cha-cha-cha.

Tel234 cha& cha5 cha678 cha & cha1cha
HeerLRLRLRLRLR
DameRLRLRLRLRL

Naarmate je de muziek beter leert kennen en begrijpen, wordt tellen minder belangrijk en ga je meer op gevoel dansen. Dat is prettig, omdat in muziek soms ritmevariaties worden toegepast, waardoor de normale telling wordt onderbroken.

Helaas kunnen we op deze site geen muziek-voorbeelden laten horen, dit i.v.m. de BUMA/STEMRA-rechten. Als je de moeite neemt om even te googlen, kom je zat muziek-voorbeelden tegen op het net.


Uit met 4Salsa.

Geen zin om alleen naar een Salsa-party te gaan? Plaats een bericht in de Facebook-groep Uit met 4Salsa.

Er zijn weer DANSSCHOENEN.
Zowel voor dames als heren.
Leverbaar in diverse maten en uitvoeringen.
Te bevragen bij Ronald.

Ronald Thuvis
is ook te vinden op
FACEBOOK!

Dansschool 4SALSA © 2018

Development by Dare Internet Services